donderdag 12 juni 2014

Recept | Falafel van zoete aardappel






















Twee weekenden geleden was ik bij het weekend van de rollende keukens. De Amsterdamse westergasfabriek was gevuld met prachtig veel foodtrucks, etende mensen en een ongelofelijk fijne sfeer. Naast heel veel eten was er muziek, theater, verschillende activiteiten en een erg fijn zonnetje. Heerlijk!



















Er was zoveel lekker eten om mij heen dat het bijna onmogelijk was om één hoofdgerecht uit te kiezen. Uiteindelijk koos ik voor een broodje met falafel van zoete aardappel. Het klonk erg briljant en zo smaakte het ook. Als zoiets lekkers gemaakt kan worden in een busje van twee vierkante meter dan kan het zeker ook in mijn keuken, toch?


Yummie: de inspiratie voor dit gerecht!

Foodtrucks x 100 = happy me
Gisteren ging ik aan de slag in de keuken. Aangezien ik deze week meedoe aan de Zero Plastic Week moest ook dit recept vrij zijn van voedsel dat verpakt wordt in plastic. Dat is gelukt! Alle ingrediënten in dit gerecht kunnen plastic-vrij gekocht worden. Ik serveerde de falafel met gegrilde groentes en feta. Het lijkt me ook erg lekker met zelfgemaakte hummus, yoghurtsaus of deze lichte tahin dressing. Eet smakelijk! 

Ingrediënten (voor 15-20 balletjes)
350 gram zoete aardappel
120 gram kikkerertwenmeel

2 handjes verse munt
sap van 1/2 limoen 
1 theelepel kurkuma
1/2 theelepel komijn
1/2 theelepel korianderzaad
1/2 theelepel kaneel
1/2 theelepel chilipoeder
flinke snuf zout

1 eetlepel kokosolie

Bereiding (40 minuten)
1. Schil de zoete aardappelen en kook tot gaar. 
2. Plaats de aardappelen in een schaal. Voeg alle kruiden toe en mix het geheel met een staafmixer. 
3. Voeg langzaam het kikkererwtenmeel toe. Je hebt misschien wat meer of minder nodig: blijf toevoegen tot je deeg stevig en niet meer plakkerig is. 
4. Draai kleine balletjes van het deeg. Laat de balletjes 20 minuten opstijven in de koelkast. 
5. Plaats de balletjes in een ingevette ovenschaal. Zet 5-10 minuten in een oven van 200 graden. Draai halverwege de balletjes om en bak nogmaals 5-10 minuten. Eindig met een minuutje grill. Serveer met limoenpartjes en saus naar keuze.  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten