woensdag 11 juni 2014

Recept | Frisse bietensalade met komkommer, munt en fetakaas

Ik doe mee aan de Zero Plastic Week 2014. Dat betekent dat ik deze hele week geen producten met plastic mag kopen. Plastic producten die ik al heb, zoals vuilniszakken en mijn tandenborstel, mag ik wel gewoon gebruiken. Het klinkt misschien niet super moeilijk, maar dat valt wel een beetje tegen. De supermarkt is namelijk echt een plastic-hemel. 

Vlees, vis, kaas, brood, sommige groentes: het zit allemaal verpakt in plastic. Zelfs in kartonnen doosjes vind je vaak nóg een verpakking van plastic. Tijdschriften hebben plastic voorkanten, glazen potjes blijven dicht door een extra stukje plastic en wc-papier kan je niet gewoon los kopen. Zo zonde allemaal! 

Ontbijt en lunch is nog wel plastic-vrij te verzinnen. Het avondeten vind ik al een stuk moeilijker. Vandaar dat ik deze week wat recepten deel die je in principe zonder plastic kunt maken. Het kost je misschien iets meer tijd om boodschappen te doen, maar het is absoluut niet minder lekker. Vandaag: een frisse bietensalade met munt, komkommer en feta-kaas. 


Ingrediënten (voor twee personen)
700 gram rode bieten
 komkommer, grof geraspt
1 groene appel, grof geraspt
2 handjes walnoten, grof gesneden
200 gram feta kaas, gesneden in blokjes

1/4 cup olijfolie
Sap van 1 1/2 limoen
1 handje muntblaadjes

Rode bieten, komkommer, limoen, appel, bosui - Deze producten kun je in bijna iedere supermarkt wel 'los' kopen. 
Feta kaas - Ik kocht een los stuk feta in een Turkse winkel. In plaats van de kaas af te rekenen in de daarvoor bestemde plastic bakjes, nam ik zelf een broodtrommeltje mee. Je zou ook naar een goede kaaswinkel kunnen gaan met een eigen bakje. In de gewone supermarkt verkopen ze vaak witte kaas in glazen potjes, dat kan natuurlijk ook. 
Munt - Ook deze kocht ik in de Turkse winkel, waar ze meestal de kruiden niet verpakken. Nog leuker: misschien ken je wel iemand met een kruidentuintje? 
Olijfolie - Olijfolie had ik al in huis, maar er zijn genoeg plastic-loze merken. Zoek naar een glazen fles en let op het materiaal van de dop.
Walnoten - Op de markt kun je vaak losse walnoten kopen. Meestal gebruiken ze al papieren zakken, maar je kunt natuurlijk net zo goed zelf verpakking meenemen. In natuurwinkels (zoals de Ekoplaza) verkopen ze vaak ook losse noten: neem dus zelf een papieren zak mee. 


Recept (2 uur)
1. Verpak de rode bieten individueel in een stuk aluminiumfolie. Plaats in een voorverwarmde van 150 graden. Kleine bieten moeten ongeveer een uur in de oven, grotere tot 3 uur. De bieten zijn gaar als je er soepel in kan prikken. Laat de bieten afkoelen en snijd vervolgens in kleine blokjes.
2. Meng de blokjes bieten met de geraspte komkommer, appel, bosui, walnoten en feta-kaas.
3. Maak een dressing van de olijfolie, limoen en muntblaadjes. Mix de drie ingrediënten met een staafmixer. Schenk (een gedeelte van) de dressing over de salade. Smakelijk eten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten