donderdag 29 mei 2014

Recept | Linzensalade met bietjes, makreel en munt-limoendressing











Bietjes. Ik zou het de hele dag door kunnen eten. Toen ik met vriendinnen op examenreis naar Spanje was zat ik iedere dag met mijn bieten-salade op het strand, terwijl alle jongeren om mij heen een patatje aten. En naar college neem ik soms gewoon een hele biet mee, om te eten als tussendoortje. Ja, dan wordt je echt wel raar aangestaard. Er hangt zelfs een groot plaatje van een biet aan één van mijn kamermuren. Wordt het nu eng? 



Rode bieten zijn ook nog eens hartstikke gezond. Vol vitamine A, C, ijzer, anti-oxidanten. Daarnaast hebben bietjes een zuiverende werking op het bloed en ontgiften ze de lever. Niet gek dus dat je overal mensen bietensap ziet drinken. Gek genoeg vindt ik bietensap dus weer helemaal niet lekker, maar dat zal wel aan mijn sap-maak-kunsten liggen (die zijn niet hoog, kan ik je verklappen). 

Eigenlijk verwerk ik bieten altijd in hetzelfde gerecht: in een salade met quinoa en feta. Een absolute aanrader, maar na de 400ste keer kon ik wel wat afwisseling gebruiken. In de Albert Heijn kwam ik een kant-en-klaar salade tegen van makreel, linzen en bietjes. Dat klonk als de perfecte combinatie! Zelfmaken is natuurlijk het allerlekkerst, dus dat deed ik ook. Het recept vind je hieronder. Eet smakelijk!

Recept

Ingrediënten - voor 2 personen
400 gram rauwe bieten
1 1/2 cups ongekookte linzen
200 gram gerookte makreel, in stukjes
4 handjes spinazie
15 walnoten, grof gehakt
1 frisse, groene appel, gesneden in blokjes of partjes


Dressing
1/4 cup olijfolie
1 1/2 limoen
1 hand muntblaadjes

Extra: aluminiumfolie, staafmixer

Bereiding (2 uur)
1. Verpak iedere biet apart in een stukje aluminiumfolie. Zet vervolgens 2 tot 2 1/2 uur in een oven van 150 graden, of tot de bietjes gaar zijn. Dit kun je testen door met een vork in een biet te prikken. Als dit soepel gaat, zijn je bietjes gaar.  Snijd de bieten in repen of blokjes. 
2. Kook de linzen ongeveer 20 minuten of tot beetgaar. Laat ze vervolgens afkoelen in de koelkast. Breng op smaak met een flinke snuf zout en peper.
3. Maak een dressing door de olijfolie, limoen en munt te mixen met een staafmixer. 
4. Meng alle ingrediënten voor de salade met de (een gedeelte van) de dressing. Eet smakelijk! 

Ook de kat kwam even spieken. Zou de makreel daar iets mee te maken hebben?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten