zaterdag 24 mei 2014

Recept | Zomerse salade met rode kool, venkel, geitenkaas en honing-mosterd dressing

Vroeger had ik een lijstje met drie 'vieze' dingen die ik niet hoefde te eten. Stipt bovenaan stonden champignons. Tien jaar lang heb iedere vorm van paddenstoelen geweigerd. Een goed excuus om nu zo snel mogelijk die schade in te halen: champignons staan inmiddels hoog op mijn lijstje van favoriete groente.

Niet alle schade heb ik ingehaald. De andere twee dingen op mijn lijstje, zuurkool en rode kool, zijn nog steeds niet echt favorieten. Ik lust het wel, maar koop het eigenlijk nooit. Sinds een tijdje bestel ik iedere week bij mijn favoriete natuurwinkel verschillende tassen biologische groente en fruit. De inhoud verschilt per week en deze week bevatte de tas onder andere een rode kool. Nu moest ik er dan toch echt aan geloven! 

Heel eerlijk gezegd had ik nog nooit rode kool gegeten in z'n puurste vorm: ik kende het alleen van die kant-en-klaar potjes en zakjes met appel, rozijnen en heel veel suiker. In de winter af en toe wel eens lekker, maar echt dolenthousiast word je er niet van. Rauw is rode kool een stuk spannender: knapperig, een beetje pittig, prachtig van kleur en perfect in salades.

Deze salade moet je combineren met een zonnetje, een wijntje en een gezellig gezelschap. Het gezellige gezelschap mag natuurlijk vervangen worden door je kat. Of een tijdschrift. Of door nog meer eten (ik serveerde de salade met aardappeltjes uit de oven en truffelmayonaise - een aanrader!). In ieder geval: geniet! 





































Ingrediënten (voor twee personen)


Salade
1/2 rauwe rode kool
1 middelgrote venkel
4 handjes eikenbladsla (of een andere sla naar keuze)
4 eetlepels tuinkers
200 gram druiven
20 walnoten
100 gram geitenkaas 
Sap van 1 citroen

Dressing
3 eetlepels Dijon mosterd
3 eetlepels honing

Bereiding (40 minuten)
1. Snijd de rode kool in dunne reepjes. Haal de buitenste schil van de venkel en rasp met een mandoline in dunne plakjes. Geen mandoline? Met een aardappelschilmesje lukt het ook!
2. Laat de rode kool en venkel een half uur marineren in de citroensap. Hierdoor worden de groentes wat zachter. Het werkt nog beter als je de groentes langzaam blijft masseren. 
3. Klop een dressing van de mosterd en de honing. Blijft je dressing te dik? Voeg dan een klein beetje water of olijfolie toe. Breng op smaak met peper en zout.
4. Meng de sla, tuinkers, druiven, walnoten en geitenkaas met de venkel en rodekool. Voeg dressing toe naar smaak. Eet smakelijk!

Variatietip
- Minder gezond, maar ook héél erg lekker: vervang de geitenkaas voor oude kaas!
- Ook fan van geitenkaas met honing-mosterd dressing? Het is samen ook erg lekker in een salade van gegrilde courgette, aubergine, venkel, tomaatjes en pijnboompitjes! (zie foto)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten