zaterdag 24 mei 2014

Recept | Graanvrij bananenbrood van amandelmeel en kikkererwten

Ik ben iets kwijtgeraakt: mijn bikini-lichaam. Zo'n drie-honderd brownies geleden was ie er toch echt nog. Nu is ie al een tijdje zoek. Wat ik ook doe, ik kan hem niet terugvinden. 


Mijn nieuwste obsessie helpt ook niet bepaald mee: bananenbrood. Ik blogde laatst over mijn eerste bananenbrood en het onoverkomenlijke is gebeurd: ik ben nu al verslaafd. Bananenbrood en ik zijn nu officieel bff's op het level hashtag-niet-te-breken-wil-je-nooit-meer-kwijt. Vijf kilo bananenbrood eten op één dag? Yes please. Come to daddy.

Voor mijn eerste bananenbrood gebruikte ik het recept van de Groene Meisjes. Het was ver-ruk-ke-lijk! Maar, zoals ik al eerder zei: je bent geen echte blogger zonder een eigen recept voor bananenbrood. Die van mij is nog een tikkeltje gezonder: met een halve kilo kikkererwten en amandelmeel in plaats van granen. 


Ga je dit recept ook maken? Dan ben je gewaarschuwd: een verslaving is nabij! Ik ga nog eventjes een stukje bananenbrood pakken. En een badpak kopen. Tschüs!

Nog lekkerder met beleg: plakjes banaan of aardbei, honing, boter, ahornsiroop of pindakaas. Chocoladepasta kan ook, mocht deze cake net iets te gezond klinken ;)



Ingrediënten 

3 middelgrote, rijpe bananen
2 blikjes / 480 gram kikkererwten, uitgelekt en goed schoongemaakt 
1 1/2 cup amandelmeel
1/2 cup kokosbloesemsuiker
1/2 cup kokosrasp
2 eieren
4 eetlepels kokosolie
80 gram donkere chocolade, fijn gehakt

Recept (5 minuten + 30 minuten oventijd)
1. Voeg de bananen, kikkererwten, eieren en (gesmolten) kokosolie samen in een schaal. Mix tot een glad beslag met je staafmixer, of eventueel in een blender.
2. Schep de amandelmeel, kokosbloesemsuiker, kokosrasp en donkere chocolade door je beslag.
3. Giet het beslag in een cakevorm. Zet in het midden van een voorverwarmde oven op 200 graden. Zet de oven na 30 minuten uit en laat de cake nog een kwartiertje in de oven rusten. Het bananenbrood is heerlijk om warm te eten, maar wordt nog wat steviger als je hem een paar uur laat rusten. Het kan beide. Eet smakelijk!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten