woensdag 15 januari 2014

Bucketlist | Maak een Bucketlist


Stiekem ben ik een enorme meeloper. Op de basisschool was ik geobsedeerd door scoubidou touwtjes en Didl plaatjes en in de zomer van 2009 liep ik braaf op glimmende, afstotelijke, maar oh-zo-comfortabele birckenstocks. Nu heb ik sinds een paar maanden dan ook een bucketlist, een hype die al een paar jaar bezig is. Het concept is simpel: je maakt een lijstje met alle dingen die je gedaan wilt hebben voor je doodgaat. Ieder punt dat je uitvoert kan je afstrepen. 

Een bucketlist dwingt je om eens stil te staan bij jouw geluk. Wat wil je echt nog graag doen in je leven? Ik heb gemerkt dat we allemaal nogal vaak 'maar' zeggen en dingen uitstellen: 

"Ik wil een wereldreis maken, MAAR het is verstandiger om nu eerst te gaan studeren." Zodra je bent afgestudeerd is het: "Ik wil een wereldreis maken, MAAR ik heb nu al een goede baan aangeboden gekregen." Komt het er dan uiteindelijk nog wel van?

Ik maak het nu veel en veel zweveriger dan het echt is (sorry!), maar een bucketlist kan toch echt als dat laatste beetje extra motivatie dienen. Zoals Ralph Emerson mooi verwoordde: "Het gaat niet om de lengte van je leven, maar om de diepte van je leven."
Wat heb je nodig?
Een stevig notitieboekje, een pen en leuke ideeën! Zo simpel is het. Je kan ook hier je bucketlist online bijhouden. 

Tips voor een goede bucketlist
- Stel je tijdslimiet vast. Maak je een bucketlist voor een maand, een jaar of voor je hele leven? Zorg dat je doelen aansluiten bij dit tijdslimiet. De hele wereld overreizen in een maand wordt bijvoorbeeld een beetje lastig. 

- Wissel grote doelen met kleine doelen af. Het is minder leuk als al je doelen voor de lange termijn zijn en des te leuker om frequent iets van je bucketlist te kunnen afstrepen. 'Moeder worden' kan net zo goed op je lijst staan als 'de perfecte chocoladetaart bakken.' 

- Zorg dat je de doelen op je lijst ook echt wilt halen. Schrijf niet zomaar iets op omdat het interessant klinkt. Parachutespringen terwijl hoogtes je grootste nachtmerrie zijn? Schrappen! Het zou zonde zijn als je daardoor je bucketlist niet kan afmaken. 

- Zorg ook dat je doelen enigszins haalbaar zijn. Groots dromen hoort natuurlijk een beetje bij de bucketlist, maar 'president van Amerika worden' is misschien te hoog gegrepen. 

Inspiratie
Voor wat extra inspiratie kijk je hier of hier. Een aanrader is ook de film 'the Bucketlist':



Dit zijn een paar puntjes die op mijn lijstje staan:

2. Naar het vliegveld gaan en de eerst vertrekkende vlucht boeken. 
3. Vrijwillgerswerk doen in het buitenland.
4. New York zien in de sneeuw.
7. Studeren in het buitenland.
11. Alleen reizen. 
15. Spaans leren. 
17. Iemand (romantisch) achterna jagen naar het vliegveld. 
29. 3 dagen niet slapen. 
37. Overnachten op het strand.
40. Trouwen in Las Vegas.
42. Meer dan 5,000 calorieën eten op een dag. 
45. Een bad nemen in chocolademelk met slagroom. 
69. De hele dag 'ja' zeggen tegen alles. 
70. De hele bagel-kaart van bagels&beans hebben uitgeprobeerd. 
89. Een mooi kerstcadeautje kopen voor een zwerver. 
106. Verstoppertje spelen in de Ikea. 
107. Een roadtrip maken met vrienden in een hippiebusje. 

Uiteraard nog wat mooie plaatjes om mee af te sluiten: 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten